Virkad solhatt i fasta maskor

Den senaste veckan har jag jobbat hårt för att få till en solhatt i bra modell. Nu har jag gjort först en vit och sedan en blå hatt. Den vita är bekväm men för stor, och dess brätte är för smalt för att skydda bra mot solen, så den ska jag göra om. Men den blå blev jag ganska nöjd med.

Så här gjorde jag den blå hatten.

Jag använde garnet Muskat från Drops och virknål 3,5.

1. Gör en magisk ring.

2. Virka sex fasta maskor runt ringen. (Hela hatten görs med fasta maskor.)

3. Öka sedan sex maskor i varje varv så att det blir en platt rundel. Du kan antingen göra ett varv i taget och sluta varje varv genom att göra en smygmaska i den första maskan på varvet, eller så kan du sätta en markering där varvet börjar och bara virka runt. Om du undviker att lägga ökningarna över varandra så får hattkullen en jämnare struktur; annars ger ökningarna ett slags stjärnmönster. Se skillnaden på den blå (ökningarna över varandra) och den vita (ökningarna utspridda) nedan.

4. Fortsätt att öka med sex maskor per varv tills rundelns diameter är lika stor som diametern på ditt huvud (och den kan du räkna ut genom att mäta omkretsen på huvudet och dividera med 3,14).

5. Sluta nu att öka och virka istället bara runt, runt. Jag fortsatte tills hatten gick över halva öronen och det kändes som att den skulle sitta bra på huvudet. Kanske borde jag slutat tidigare, för nu går hatten inte att skjuta bak i nacken, men då hade hatten å andra sidan suttit sämre.

6. Börja nu med brättet. Fortsätt att virka runt med fasta maskor, men öka med en extra maska i var tredje maska.

6. Virka ett varv utan ökning.

7. Sätt fem markörer jämnt fördelat över varvet. Öka sedan med fem maskor per varv, men lägg inte ökningarna över varandra, utan förskjut dem framåt och bakåt, för då blir brättet jämnare och slätare och rundare (annars blir det femkantigt).

8. När brättet är 6-7 cm, sluta öka och gör istället ett varv utan ökningar.

9. Virka nu två varv där du minskar fem maskor per varv.

10. Virka två varv utan att öka eller minska, dvs. virka en maska i varje maska.

11. Fäst trådarna. Du är klar.

Jag hade stor hjälp av detta mönster: http://www.jarrmut.se/slojd/hatten-for-alla-garn-och-alla-huvuden/

Lämna en kommentar